Kawasaki ZX-6R 636 2003 - Maston
Joni Kukkohovi Anne Kukkohovi Anne ja Joni Kukkohovi

Maston Spraymaalausvinkit

Maalausvinkit

Ulkovinkit

Kawasaki ZX-6R 636 2003

Kawasaki ZX-6R 636 2003

Victor, Vaasa | Julkaistu: 31.5.2018

Kawasaki ZX-6R 636 2003

Kawasaki ZX-6R 636 2003

 

Hankin pyörän 2 vuotta sitten ennen talvea. Pyörä oli melkein ihan vakio ja mitään muutoksia ei ollut tehty. Tarkoitus oli rakentaa pyörä, joka on näyttävä ja soveltuu hyvin stunttikäyttöön. Purku alkoi heti ja osat, runko ja vanteet vietiin pulveriin ja katteet teippasin itse. Pyörä kasattiin ennen kesää ja pääsi muun muassa American Car Show:n nuorirakentajan puolelle näytille.


Nyt kun on pari kesää ajeltu pyörällä, niin otin sen talille ja ajattelin kunnostaa kaikki yksityiskohdat. Ongelmana oli se, että osat mitä itse olin maalannut, niin maali oli jo alkanut lähteä irti kyseisistä osista. Halusin myös maalata kaikki viimeiset pikkuosat mitkä olivat jääneet maalaamatta, että ne sopisi musta/sini teemaan. Otin yhteyttä Mastoniin ja kyselin uusista 2K maaleista, koska mitä olin nähnyt, niin ne vaikuttivat kestävän iskuja ja kovaa käyttöä. 

Maston 2K Two maali sopi myös hyvin takaiskunvaimennin jouseen koska se antaa vähän periksi eikä halkea heti kun jousi joustaa.

Osien hionnan aloitin P300 vesihiomapaperilla ja viimeistelin P600 vesihiomapaperilla. Joissain osissa oli hieman naarmuja ja ne peitin Mastonin filler spraymaalilla, että saisin tasaiset pinnat. Jotain osia hion rälläkän kiiloituslaikalla, että saisin maalit nopeasti pois niistä. Viimeistelin myös kyseiset osat vielä P600 hiekkapaperilla.

Ennen maalausta pesin kaikki osat ensin vedellä ja sen jälkeen Maston jarrupuhdistajalla.

Aloitin maalaamalla ohuen kerroksen 2K pohjamaalia, jonka jälkeen maalasin osat muutamalla kerroksella 2K maalia ja lopuksi muutama kerros 2K kiiltävää lakkaa.

 

Osien maalaamiseen käytin seuraavia välineitä:

 

-Vesihiomapaperi P300, P400 ja P600

-Rälläkän kiiloituslaikka

-Maston sprayfiller

-Maston 2K pohjamaali, Musta.

-Maston 2K Musta (Ral 9005)

-Maston 2K Sininen (Ral 5015)

-Maston 2K kiiltävä lakka

-Maston Jarrujen puhdistusaine

 

Osat jotka maalattiin:

-Jarrusatulat. Molemmat etu + jalkajarrun jarrusatula.

-Etu + Taka jarrulevyt

-Kaikki moottorin kopat. (Kytkin, magneeto, vesipumpun, jakoketjun ja venttiili koppa)

-Ylempi ja alempi T-pala.

-Takaiskunvaimennin mustalla ja jousi sinisellä.

-Takajarrusatuloiden kiinnike.

-Takaratas

 

Samalla uudistin pyörän ulkonäköä sinisillä jäähdyttimen letkuilla ja teippasin etupumput 5D hiilikuituteipillä.

 

Mitä olisi hyvä muistaa maalauksessa?

Pohjatyöt ovat tärkeät koska se vaikuttaa lopputulokseen eniten. Maalit pysyvät paremmin kiinni, jos on pohjatyöt tehty kunnolla ja osat kiiltävät paremmin. Maalatessa pitää yrittää olla sellaisessa tilassa mikä on pölytön koska pölyt jäävät helposti näkyviin osiin. Ja maali leviää aika hyvin ympärille niin pitää muistaa suojata kaikki asiat jotka ovat läheisyydessä, että niihin ei tule maalia päälle. 

On hyvä olla päällä huonommat vaatteet ja kengät, jos niihin sattuisi tulemaan maalia niin se ei haittaa niin paljon. Itsellä oli kengänpohjat ihan täynnä maalia maalauksen jälkeen. Jos olisi ollut hienommat kengät ne olisi mennyt pilalle.

 

 

Työssä käytetyt tarvikkeet